Recenze: Mamma Mia: Here We Go Again! - láska, léto a disco v rytmu skupiny ABBA

Mamma Mia: Here We Go Again! | CinemArt
Mamma Mia: Here We Go Again!
Ale přijedou!!!
Mamma Mia! Here We Go Again (2018) skáče mezi dvěma časovými rovinami. Zatímco v současnosti se Sophie snaží připravit zahajovací večírek navzdory nepřízni počasí a různým mini-traumatům, v roce 1979 se mladá Donna (Lily Jamesová) seznamuje a souloží se třemi budoucími hlavními muži svého života. A zcela nepřekvapivě je to prokládáno písničkami od ABBY. Vlastně, trochu překvapivé to bylo, protože značná část těch písniček je stejná jako v prvním dílu!
Musím velice důrazně upozornit, že první film se mi značně líbil. O to více nenávidím toto pokračování, které je naprosto ve všech směrech horší. A o hodně.
Julie Walters, Christine Baranski, Amanda Seyfried
Mamma Mia: Here We Go Again! | Legendary Entertainment
Odkud začít... Třeba od toho, jaké existují důvody se k zápletce a hrdinům filmu Mamma Mia! po 10 letech vracet. Nenapadá mě žádný jiný důvod, než "dá se z toho vymlátit dalších pár milionů dolarů".
Nový film vypadá, že měl dražší rozpočet. Projevuje se to především větším množstvím statistů a o něco sofistikovanější choreografií tanečníků i kamery. To je ale spíš na závadu, protože to film připravuje o onu energii "nezávazného blbnutí", které se mi tak líbilo v jedničce. A ti statisté se v některých scénách usmívají tak agresivně, až je to strašidelné. A ta choreografie, i když je asi drahá, je často k uzoufání nudná (především pomalejší songy).

Mamma Mia: Here We Go Again!
Dále filmu chybí ti herci, kteří měli nejlepší charisma v jedničce, tedy Streepová, Firth, Skarsgård a Brosnan. Totiž, všichni čtyři se ve filmu vyskytují, ale jsou v něm jen velmi málo (Streepová je jen v jediné scéně, jako duch). Mladší herci (především muži, tedy tři chlapci v roce 1979 a Dominic Cooper v současnosti) mi přišli spíše odpudiví a navzájem zcela zaměnitelní. Všechno je takové sterilní a generické, že jsem se chvílemi musel dost soustředit, abych si uvědomil, jestli jsme právě v roce 1979 nebo v roce 2018 a jestli to rozjuchané blond děvče je Donna nebo její dcera. Ono je to totiž fakt úplně jedno, neboť nic jako zápletka neexistuje (několik překvapení se ve filmu koná, ale většina je jich prozrazená v trailerech). Ani první díl filmu nebyl bůhvíjak geniální scenáristický počin, ale tvůrcům dvojky je veškerý děj jaksi úplně fuk, hlavně když je tam láska, léto a disco. Jedna scéna je například založená na tom, že je postava X tajně nahrazena svým dvojčetem, aby mohla nepozorovaně odcestovat. X i jeho dvojče hraje stejný herec, ale v roli dvojčete je namaskován za absurdně obézního. Což je sice prvoplánovitě legrační, ale jaksi to zabíjí tu pointu tajné náhrady, neboť každý vypadá úplně jinak...
Občas jsem se pousmál zcela absurdním metodám toho, jak tvůrci do děje zasadili existující ABBA písničky pomocí nějakého úplně náhodného zvratu: Například se zjistí, že babiččina stará láska se náhodou jmenuje Fernando... a šup! Nebo mladá Donna náhodou jde do francouzské restaurace v napoleonském stylu... a šup! Ale jak už jsem upozornil výše, značná část písniček se opakuje z jedničky a mezi těmi novými moc pecek není. Navíc, velká část herců neumí vůbec zpívat. Co bylo roztomilé v malých dávkách v jedničce (hýkání Brosnana), je ve dvojce skoro nesnesitelné.
Colin Firth, Stellan Skarsgård, Pierce Brosnan
Mamma Mia! 2 se snaží přesně kopírovat to, co činilo jedničku roztomilou, ale zoufale se jí to nedaří. I když na první pohled obsahuje stejné ingredience, výsledný guláš je trapný, málo vtipný a především nudný. A to je to úplně nejhorší. Ne že bych se koukal na hodiny a říkal si "ať už začne další písnička". Díval jsem se na hodinky i uprostřed písniček, protože byly nudné. Což je u muzikálu asi to nejhorší (obzvlášť u muzikálu, který má dvě hodiny). U mnohých herců (především u tech starších) jsem měl intenzivní dojem, že to vědí, a že se poněkud stydí, že s tím vším mají něco společného.
Místo sloganu "Here we go again" mě napadalo spíše:
Thank you for the music, now fuck off
Jestli budou chtít natočit třetí díl, budu asi docela naštvaný a nepůjdu na něj, pokud v něm nebude Dwayne Johnson.