Recenze

5.1.2017 /11:30/

Recenze: La La Land skládá poctu starým muzikálům

Los Angeles, současnost. Mia (Emma Stoneová) by chtěla být slavnou herečkou a scenáristkou, ale zatím se musí spokojit s prací v baru studia Warner Bros. Klavírista Sebastian (Ryan Gosling) by chtěl mít vlastní jazzový klub, ale zatím se musí spokojit s hraním v restauraci J.K. Simmonse, kde frčí odrhovačky (a nikoliv jazz).

Jednoho dne se náhodou potkají a cosi mezi nimi přeskočí (zatím jednosměrně). Za čtvrt roku opět. A už to jede, tradiční příběh snů o showbyznysu a lásce. A samozřejmě s tancem a zpěvy...

To "samozřejmě" v předchozím odstavci byla samozřejmě ironie. La La Land (2016) je totiž zcela záměrně filmem, jaké se už dnes netočí, totiž naivním, neironickým, romantickým muzikálem. Nebo ne?

Mladý Damien Chazelle chtěl tento film natočit už před mnoha lety, dlouho před svým skvělým Whiplashem (2014). Nyní konečně sehnal dost peněz (30 milionů dolarů, tedy pořád relativně málo) a vzniklo... Vzniklo něco, co je rozhodně zajímavé, ale rozhodně to nemůžu bezvýhradně doporučit.

Trailer:

Především se odvážím tvrdit, že se Chazelleovi podařilo natočit přesně to, co chtěl. Je to skvělý režisér a pokud z jeho filmu nejsem nadšený, není to způsobeno jeho neschopností, ale tím, že on zřejmě chce v kině radostně učůrávat z něčeho trochu jiného, než já.

Mám hodně rád filmové muzikály. Filmové muzikály mohou být v nejrůznějším stylu, ale vždycky musí být nějak stylizované. La La Land je stylizovaný, je to konzistentní stylizace, ale měl jsem docela problém se v té stylizaci orientovat a pochopit její důvod.

Film se odehrává v současnosti a postavy v něm vedou neironicky současné dialogy. Z nich plynule přecházejí do pěveckých a tanečních čísel, která jsou stylizovaná někdy do podoby klasických starých hollywoodských muzikálů (např. s Fredem Astairem a Genem Kellym), někdy do jazzu. Přitom ale herci nezpívají a netančí nijak zvlášť dobře (výslovně zdůrazňuji, že pořád zpívají a tancují o dost lépe, než já)! Žádné z čísel nemá nijak složitou choreografii (ve srovnání se zlatým fondem hollywoodských muzikálů) a hlasy Stoneové i Goslinga jsou značně nevypilované, i když většina songů není nijak pěvecky náročná. Pokud ta složitější taneční čísla byla opravdu natočena bez střihu a bez triků, v jednom záběru, je to úctyhodný výkon, ale oceňuji to jako filmový recenzent, ne jako divák.

Neřekl bych, že to je důsledek relativně malého rozpočtu. Spíš se domnívám, že to Chazelle přesně takhle chtěl, ale uniká mi proč. Když už postavy z normálního dialogu přejdou do zpěvu a tance, tedy do světa fantazie, proč ten zpěv a tanec vypadá jako nějaký poloamatérský flash mob? Pro jistotu ještě zdůrazním, že pěvecká a taneční čísla rozhodně nejsou "objektivním dějovým prvkem" a rozhodně nemají být něčím, co se "reálně odehrává" v rámci zápletky filmu. Ve filmu jsou digitální triky, ale většinou se snaží být "neviditelné", aby výsledek působil dojmem něčeho, co bylo natočeno postaru, analogově, ve skutečných exteriérech.

Další problém jsem měl s tím, že mi většina songů nepřišla příliš chytlavá / dojemná / zajímavá a pochybuji, že si nějaký z nich někdy přidám do svého dlouhodobého cestovního playlistu (kde mám například i dva songy z Goofyho na výletě).

Jak děj pokračoval standardními hollywoodskými zákrutami (láska, pochyby, krize, šance na obnovení lásky), začal jsem se docela nudit. Film má dvě hodiny a rozhodně by snesl prokrácení.

Naštěstí ledacos napravil závěr, který se nenesl v očekávaném duchu hladkých hollywoodských muzikálových happyendů. V posledních 10-15 minutách Chazelle postaví klasické romantické schéma poněkud na hlavu a uzavře všechno způsobem, který je v kontextu předchozích 110 minut dost nečekaný a velmi emocionálně působivý. A možná to je i happyend.

Musím La La Land ocenit jako meta-záležitost. Způsob, jakým tento film skládá poctu starým muzikálům, a současně je tak trochu ironizuje a staví na hlavu, je velmi originální. Filmoví recenzenti a kritikové můžou o tomto filmu vést dlouhé, plodné debaty. Ale nestačilo mi to. Kdybych vůbec neznal ty stařičké muzikály, většina La La Landu by mi připadala jako nepodařená blbost. A to není dobře.

Hodnocení: 70%

Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE

-
-
František Fuka
Autor:
František Fuka FFFILM jehož autorem je František Fuka, podléhá licenci CC BY-ND 3.0.

Čtěte dál:

Chystá se pokračování hitu Mamma Mia!

Mamma Mia! z roku 2008 byla obrovský muzikálový hit, který si z pokladen kin odnesl přes šest set milionů dolarů (nemluvě o výborných prodejích na videu).

Televizní remake Hříšného tance se představuje

Televizní společnost ABC natočila novou verzi Hříšného tance z roku 1987. Opět se tak potkáme s Baby a Johnnym, ovšem tentokrát s podobou Abigail Breslin a...

Za trapas na Oscarech může nutkavá potřeba sebeprezentace (a sexappeal Emmy Stone)

Oukej, už všichni víme, jak to na Oscarech bylo, a ani ty nejtvrdohlavější paranoikové a ultra-ambiciózní pisálkové si netroufli vylézt s konspirativní...

Oscar 2017: Jak jsem tipovala aneb Oscarová pýcha předchází pád

Jako již několik let, i letos jsem tipovala jak nominace na Oscary, tak vítěze této soutěže. Před zveřejněním nominací většinou hojně zapojuji Excel a...

Oscar 2017: Na koho si vsadíte?

Letošní Oscaři nebudou takovým napínákem jako loni, kdy se většina fanoušků potila spolu s Leonardem DiCapriem v naději, že teď už to fakt musí vyjít...

Oscaři jsou za dveřmi. Poznejte nominované a vyhrajte volňásky do Premiere Cinemas (SOUTĚŽ)

Jen pár desítek hodin nás dělí od začátku 89. předávání cen americké Akademie filmového umění a věd. Přímý přenos populárních Oscarů můžete sledovat z...

BAFTA 2017: Výsledky v rytmu roztančeného La La Landu

70. ročník předávání cen britské filmové akademie BAFTA, které jsou tradičním předskokanem Oscarů, ovládl s pěti cenami muzikál La La Land. Jeho režisér...

CZ tržby: Anděl Páně 2 letí za miliontým divákem

Víkendové tržby a návštěvnost tuzemských kin se nesou již popáté za sebou v duchu prvenství Anděla Páně 2 (2016). Žádná z novinek se úspěchu tuzemské...

Velká hravá SOUTĚŽ na webu KINOBOX.CZ

V loňském roce do kin uvedl například Správné chlapy, Sebevražedný oddíl, Dívku ve vlaku nebo Fantastická zvířata a kde je najít. Na co se od distributora...

1. týden-kinopremiéry: Matt Damon pomáhá Číňanům, La La Land oslavuje muzikál a Koudelka fotografuje Svatou zemi

První kinopremiéry roku 2017 jsou tu pro vás. Vyrazíte na Velkou čínskou zeď (2016), Jarmuschova Patersona (2016) nebo na jeden z nejočekávanějších filmů...

Ankety

Jaký je váš nejoblíbenější film s Vetřelcem?
  • Vetřelec (1979)
  • Vetřelci (1986)
  • Vetřelec ³ (1992)
  • Vetřelec: Vzkříšení (1997)
  • Prometheus (2012)
  • Vetřelec: Covenant (2017)
  • Vetřelec vs. Predátor (2004)
  • Vetřelci vs. Predátor 2 (2007)
více k tématu:
Vetřelec: Hodnoceno od nejlepšího dílu po nejhorší
Kdo je větší drsňák?
  • Harry Callahan (Clint Eastwood)
  • Marion "Kobra" Cobretti (Sylvester Stallone)
více k tématu:
Stallone dráždí fanoušky, že by se mohl vrátit jako Kobra
Jaký je nejlepší díl série Rychle a zběsile?
  • Rychle a zběsile
  • Rychle a zběsile 2
  • Rychle a zběsile: Tokijská jízda
  • Rychlí a zběsilí
  • Rychle a zběsile 5
  • Rychle a zběsile 6
  • Rychle a zběsile 7
  • Rychle a zběsile 8
více k tématu:
Rychle a zběsile: Hodnoceno od nejlepšího dílu po nejhorší
Jaký je váš nejoblíbenější film s Jackem Nicholsonem?
  • Batman
  • Bezstarostná jízda
  • Cena za něžnost
  • Čarodějky z Eastwicku
  • Čínská čtvrť
  • Lepší už to nebude
  • Osvícení
  • Pošťák vždy zvoní dvakrát
  • Přelet nad kukaččím hnízdem
  • Jiný film
více k tématu:
Jacku Nicholsonovi bude osmdesát. Kino Aero to oslaví přehlídkou jeho kultovních děl
Kterou pohádku Zdeňka Trošky máte nejradši?
  • Čertova nevěsta
  • Nejkrásnější hádanka
  • Princezna ze mlejna
  • Princezna ze mlejna 2
  • O princezně Jasněnce a létajícím ševci
  • Z pekla štěstí
  • Z pekla štěstí 2
více k tématu:
Zdeněk Troška vyslyšel volání po milé a poetické pohádce. Natočí Čertoviny
Sdílet tuto stránku:

Partneři: