Recenze

5.1.2017 /11:30/

Recenze: La La Land skládá poctu starým muzikálům

Los Angeles, současnost. Mia (Emma Stoneová) by chtěla být slavnou herečkou a scenáristkou, ale zatím se musí spokojit s prací v baru studia Warner Bros. Klavírista Sebastian (Ryan Gosling) by chtěl mít vlastní jazzový klub, ale zatím se musí spokojit s hraním v restauraci J.K. Simmonse, kde frčí odrhovačky (a nikoliv jazz).

Jednoho dne se náhodou potkají a cosi mezi nimi přeskočí (zatím jednosměrně). Za čtvrt roku opět. A už to jede, tradiční příběh snů o showbyznysu a lásce. A samozřejmě s tancem a zpěvy...

To "samozřejmě" v předchozím odstavci byla samozřejmě ironie. La La Land (2016) je totiž zcela záměrně filmem, jaké se už dnes netočí, totiž naivním, neironickým, romantickým muzikálem. Nebo ne?

Mladý Damien Chazelle chtěl tento film natočit už před mnoha lety, dlouho před svým skvělým Whiplashem (2014). Nyní konečně sehnal dost peněz (30 milionů dolarů, tedy pořád relativně málo) a vzniklo... Vzniklo něco, co je rozhodně zajímavé, ale rozhodně to nemůžu bezvýhradně doporučit.

Trailer:

Především se odvážím tvrdit, že se Chazelleovi podařilo natočit přesně to, co chtěl. Je to skvělý režisér a pokud z jeho filmu nejsem nadšený, není to způsobeno jeho neschopností, ale tím, že on zřejmě chce v kině radostně učůrávat z něčeho trochu jiného, než já.

Mám hodně rád filmové muzikály. Filmové muzikály mohou být v nejrůznějším stylu, ale vždycky musí být nějak stylizované. La La Land je stylizovaný, je to konzistentní stylizace, ale měl jsem docela problém se v té stylizaci orientovat a pochopit její důvod.

Film se odehrává v současnosti a postavy v něm vedou neironicky současné dialogy. Z nich plynule přecházejí do pěveckých a tanečních čísel, která jsou stylizovaná někdy do podoby klasických starých hollywoodských muzikálů (např. s Fredem Astairem a Genem Kellym), někdy do jazzu. Přitom ale herci nezpívají a netančí nijak zvlášť dobře (výslovně zdůrazňuji, že pořád zpívají a tancují o dost lépe, než já)! Žádné z čísel nemá nijak složitou choreografii (ve srovnání se zlatým fondem hollywoodských muzikálů) a hlasy Stoneové i Goslinga jsou značně nevypilované, i když většina songů není nijak pěvecky náročná. Pokud ta složitější taneční čísla byla opravdu natočena bez střihu a bez triků, v jednom záběru, je to úctyhodný výkon, ale oceňuji to jako filmový recenzent, ne jako divák.

Neřekl bych, že to je důsledek relativně malého rozpočtu. Spíš se domnívám, že to Chazelle přesně takhle chtěl, ale uniká mi proč. Když už postavy z normálního dialogu přejdou do zpěvu a tance, tedy do světa fantazie, proč ten zpěv a tanec vypadá jako nějaký poloamatérský flash mob? Pro jistotu ještě zdůrazním, že pěvecká a taneční čísla rozhodně nejsou "objektivním dějovým prvkem" a rozhodně nemají být něčím, co se "reálně odehrává" v rámci zápletky filmu. Ve filmu jsou digitální triky, ale většinou se snaží být "neviditelné", aby výsledek působil dojmem něčeho, co bylo natočeno postaru, analogově, ve skutečných exteriérech.

Další problém jsem měl s tím, že mi většina songů nepřišla příliš chytlavá / dojemná / zajímavá a pochybuji, že si nějaký z nich někdy přidám do svého dlouhodobého cestovního playlistu (kde mám například i dva songy z Goofyho na výletě).

Jak děj pokračoval standardními hollywoodskými zákrutami (láska, pochyby, krize, šance na obnovení lásky), začal jsem se docela nudit. Film má dvě hodiny a rozhodně by snesl prokrácení.

Naštěstí ledacos napravil závěr, který se nenesl v očekávaném duchu hladkých hollywoodských muzikálových happyendů. V posledních 10-15 minutách Chazelle postaví klasické romantické schéma poněkud na hlavu a uzavře všechno způsobem, který je v kontextu předchozích 110 minut dost nečekaný a velmi emocionálně působivý. A možná to je i happyend.

Musím La La Land ocenit jako meta-záležitost. Způsob, jakým tento film skládá poctu starým muzikálům, a současně je tak trochu ironizuje a staví na hlavu, je velmi originální. Filmoví recenzenti a kritikové můžou o tomto filmu vést dlouhé, plodné debaty. Ale nestačilo mi to. Kdybych vůbec neznal ty stařičké muzikály, většina La La Landu by mi připadala jako nepodařená blbost. A to není dobře.

Hodnocení: 70%

Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE

-
-
František Fuka
Autor:
František Fuka FFFILM jehož autorem je František Fuka, podléhá licenci CC BY-ND 3.0.

Čtěte dál:

CZ tržby: Anděl Páně 2 letí za miliontým divákem

Víkendové tržby a návštěvnost tuzemských kin se nesou již popáté za sebou v duchu prvenství Anděla Páně 2 (2016). Žádná z novinek se úspěchu tuzemské...

Velká hravá SOUTĚŽ na webu KINOBOX.CZ

V loňském roce do kin uvedl například Správné chlapy, Sebevražedný oddíl, Dívku ve vlaku nebo Fantastická zvířata a kde je najít. Na co se od distributora...

1. týden-kinopremiéry: Matt Damon pomáhá Číňanům, La La Land oslavuje muzikál a Koudelka fotografuje Svatou zemi

První kinopremiéry roku 2017 jsou tu pro vás. Vyrazíte na Velkou čínskou zeď (2016), Jarmuschova Patersona (2016) nebo na jeden z nejočekávanějších filmů...

74. Zlaté glóby: Nominace - Porotce oslnil retro muzikál La La Land. Šanci má i Gibsonova novinka

Muzikál La La Land (2016) od oscarového režiséra snímku Whiplash (2014) Damiena Chazellea sbírá další body v cestě za hollywoodskými metály. Pocta...

Benátky 2016: Zlatý Belmondo, Wenders v teniskách a Gibsonův návrat

Ve čtvrtek obdržel herec Jean-Paul Belmondo na 73. ročníku benátského festivalu Zlatého lva za celoživotní dílo. Dnes bude nejstarší filmová přehlídka...

Emma Stone ztvární hlavní roli v utajované kapitole rodinného života slavných Kennedyů

Scénář k snímku Letters from Rosemary je debutovým dílem Nicka Yarborougha a vychází z životního příběhu Rose Marie „Rosemary“ Kennedy, nejstarší sestry...

TOP 10 nejslavnějších filmových muzikálů

Ve čtvrtek 2. dubna bude mít českou premiéru hudební pohádka Čarovný les (2014), která nám připomíná, že muzikály jsou opět v módě. V rámci malého okénka...

Recenze: Whiplash aneb Film o brutálním vztahu učitele a žáka

Mladý bubeník (Miles Teller) se přihlásí na prestižní konzervatoř, kde se mu poštěstí hrát v jazzovém orchestru slavného dirigenta (J.K. Simmons), který je...

Ankety

Který film Miloše Formana máte nejradši?
  • Černý Petr
  • Hoří, má panenko
  • Přelet nad kukaččím hnízdem
  • Vlasy
  • Amadeus
  • Lid versus Larry Flynt
  • Muž na Měsíci
  • Jiný
více k tématu:
V Praze se uskuteční retrospektiva For Man For All. Bude věnována dílu Miloše Formana
Měli by filmaři digitálně oživit Carrie Fisher pro Epizodu IX?
  • Jasně, proč ne?
  • V žádném případě!
  • Zatím váhám.
více k tématu:
Star Wars: V Lucasfilm řeší budoucnost princezny Leiy
Jaký je nejlepší díl série Underworld?
  • Underworld
  • Underworld: Evolution
  • Underworld: Vzpoura Lycanů
  • Underworld: Probuzení
  • Underworld: Krvavé války
více k tématu:
Underworld 6? Kate Beckinsale se dalšímu dílu nebrání.
Vnímali jste, že je postava Tarkina v Rogue One digitální?
  • Ano, rušilo mě to.
  • Ano, ale nevadilo mi to.
  • Ne, vůbec jsem to nezaznamenal/a.
více k tématu:
Podívejte se, jak tvůrci Rogue One oživili guvernéra Tarkina
Kdo je nejlepší Batman?
  • Adam West
  • Michael Keaton
  • Valk Kilmer
  • George Clooney
  • Christian Bale
  • Ben Affleck
více k tématu:
Proč Ben Affleck možná nenatočí sólovku Batmana?
Sdílet tuto stránku:

Partneři: