Recenze: Televizní Westworld má slušně našlápnuto k tomu být seriálovou senzací sezóny

Westworld | HBO
Jeffrey Wright, Anthony Hopkins
Westworld
Základem seriálu je stejnojmenný film Michaela Crichtona z roku 1973. Kostra se nezměnila - dějištěm je moderní zábavní park situovaný do westernového stylu, který je zaplněn lidsky vyhlížejícími roboty. Návštěvníci jedinečného komplexu zde mohou být kýmkoli - hrdinou i padouchem. Roboti jsou jim naprosto k dispozici a současně jim nemohou ublížit. Jak už to tak bývá, každý "dokonalý plán" má nějaké ty mouchy. A když dojde na mouchy ve Westworldu, lidé začnou rychle umírat.
Seriálovou verzi si vzal režijně, produkčně a scenáristicky na starost Jonathan Nolan, bratr slavného Christophera Nolana, na jehož řadě filmů se Jonathan podílel jako scenárista. A je to znát - karty jsou pečlivě a velmi promyšleně rozdány, pilotní díl nabízí hned několik zajímavých cestiček a zároveň zbytečně nikam nespěchá. Pomaličku nám odkrývá svět zvrhlé zábavy, který funguje spíše na zbožné přání a od začátku je (jak už to tak u podobných zábavních parků bývá) předurčen k nějaké té katastrofě.

Crichton v původním námětu, který poté úspěšněji varioval Jurským parkem, dokázal skloubit kouzlo z objevování nového s adrenalinovým bojem o přežití, kdy stroje roli služebníků vymění za zabijáky (o několik let později dotáhl myšlenku k dokonalosti James Cameron v Terminátorovi). Seriál se přirozeně nikam nežene a je otázkou, zda nás čeká někdy podobně vyhrocená situace jako v předloze. Samotný svět je každopádně vykreslen poutavě. Chceme vědět víc, pochopit, jak jednotlivé mechanismy fungují a užívat si scénáře, jaké si provozovatelé parku na své zákazníky připravili (a samozřejmě vidět chyby, které povedou k neplánovaným odbočkám).
Evan Rachel Wood, James Marsden
Westworld
Přestože původní Westworld dodnes působí velmi solidním dojmem (rozhodně se na něj podívejte, pokud jste to štěstí neměli) remake je vítaný. Technologie ušly pořádný kus cesty a moderní park, v němž mohou lidé doslova cokoli, to je vděčná dějová šachovnice pro nejednu partii. Mimo jiné i proto, že si autoři lehce přivedou nové postavy (=zákazníky), případně se jich zbaví (=robot se vyřadí z provozu) nebo je oživí (=udělají z nich robota). Podobná tvůrčí volnost se málokdy poštěstí.
Teď je jen otázkou, jak rychle dojde autorům dech (respektive nápady). Pilot seriálu Westworld je každopádně dobře napsaný, sebejistě zrežírovaný a v obsazení prakticky dokonalý, takže po něm budete hladově vyhlížet další epizodu. Na soudy je zatím brzy, "smrdí" to ale další seriálovou senzací.
Hodnocení pilotu: 85%
P.S. Velké plus za to, jak stanice chytře mlžila ohledně postav v propagaci. Znalce původního filmu čeká při sledování nejedno zajímavé překvapení.