Recenze: Neon Demon - top modelky, působivá hudba a co dál?

Recenze: Neon Demon - top modelky, působivá hudba a co dál?
Neon Demon
S tím příběhem je to ale složitější...
Vzhledem k tomu, že film natočil Nicolas Winding Refn (Bronson, Drive, Jen Bůh odpouští), asi vás nepřekvapí, že syrové odvyprávění děje vám moc neřekne o tom, o čem vlastně film je. A ještě méně o tom, jak na vás bude působit.
Refn pokračuje ve vývoji, který byl nastíněn v jeho předchozích filmech. To znamená, že mu jde čím dál víc o audiovizuální formu a čím dál méně o dialogy a zápletky. A současně jsou jeho filmy stále pomalejší a P-O-M-A-L-E-J-Š-Í. A za sebe bych chtěl prohlásit, že to všechno pro mě je čím dál víc nudné, čím dál méně nápadité a čím dál více onanistické. A to se mi Bronson kdysi líbil opravdu hodně! A onanie se mi líbí dodnes.
V Neon Demonovi (2016) jsou záběry, které jsou krásně natočené. Vzhledem k námětu (top modelky!) jsou v něm úžasné kostýmy a líčení. Je v něm občas působivá hudba, kterou si můžete na vlastním synťáku vygenereovat tím, že budete držet několik bílých kláves současně a k tomu hodně kroutit čudlíky LFO, LPF a ARP...
Také je ve filmu spousta symboliky (především svítící trojúhelníky) a nějaká ta brutalita. Obecenstvo na premiéře při té brutalitě rozrušeně vzdychalo, ale nejde o nic silnějšího, než jsme viděli před 30 lety v Evil Dead 2 a poté mnohokrát jinde. A také nějaký ten full frontal, ale ne moc a až skoro na konci.
Neon Demon
Nevím, jestli to měl být záměr, ale většina postav v tomto filmu se chová retardovaně. Tzn. buď jsou mentálně zaostalé, nebo pomalu mluví a pohybují se, nebo to všechno současně. Jako jeden z příkladů bych citoval scénu, ve které je hlavní hrdinka ve svém motelu svědkem toho, jak jeho provozovatel znásilní třináctileté děvče, a místo aby svým drahým iPhonem zavolala policii, válí se chvíli po zdi a pak se jede schovat ke kamarádce, kterou zná teprve pár dní.
Je pravděpodobné, že podobné scény jsou záměrnou stylizací a mají nám ukazovat, jak jsou modelky mimo realitu, nebo tak něco. Ale obávám se, že jsem z nich měl více srandy, než Refn zamýšlel, neboť mi připomínaly Zoolandera.

Trailer:

Elle Fanning, Nicolas Winding Refn
Ve své druhé polovině se Neon Demon začne ubírat směrem, který je naprosto neočekávaný, ale nepřinesl mi žádné naplnění. Prostě se z toho stane ujetost á la Lynch před 20 lety, a místo červených pokojů s trpaslíky uvidíme… něco podobně divného, co si můžeme vykládat prakticky jakkoliv a není odůvodnitelné, který výklad je správnější než jiný (viz následující spoilery).
Pokud vám připadá, že od Bronsona jsou Refnovy filmy čím dál méně zajímavé a čím dál nudnější, pak Neon Demon bohužel v tomto trendu pokračuje. A pokud vám to připadá naopak, tak naopak...
Následují SPOILERY až do konce
Pokus o shrnutí zápletky:
Když Fanningová získá modelkovskou slávu, stane se z ní současně svině (což je obojí ztvárněno skokově, prostřednictvím jedné hypnotické scény, ve které Fanningová při techno hudbě ve tmě olizuje nějaké svítící sklo). Začne se sexy oblékat a pošle k šípku svého hodného, nesmělého nápadníka.
Přitom ale pořád bydlí v laciném motelu a odsud uteče před znásilňujícím provozovatelem ke své kamarádce (viz výše). Kamarádka je lesba a pokusí se Fanningovou znásilnit. To se jí nepovede, tak se kamarádka odebere do márnice, kde pracuje, zde jednu mrtvolu nalíčí jako Fanningovou a pak s ní má lesbický nekrofilní sex.
Pak kamarádka ještě s dvěma modelkami (které Fanningovou nesnášejí) Fanningovou přepadnou, zmlátí, zabijí a sežerou / vykoupou se v její krvi (nebo něco podobného, protože samotný akt nevidíme, jen následné litry krve).
Pak obě modelky odjíždějí někam fotit, zatímco kamarádka zůstane nahá ležet na podlaze pokoje, ve světle úplňku, a z rozkroku jí vytéká hustý červený sliz (rodí Satana?).
Ty dvě modelky mezitím v nějaké vile fotí, ale jedné z nich se udělá špatně, vyzvrací bulvu Fanningové, propíchne se z žalu nůžkami a umře.
Druhá modelka tu bulvu sní a tím film skončí.
Prostě jako Zoolander...
Hodnocení: 40%
Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE