Recenze: Buchty a klobásy - animovaný film pro dospělé

Buchty a klobásy
Buchty a klobásy | Columia Pictures
Těší se mimo jiné i párek Frank (Seth Rogen) a žemle Brenda (Kristen Wiigová), kteří se nemohou dočkat, až se v Příštím světě dostanou ven ze svých pytlíků a budou do sebe moci konečně zasunout.
Idylu naruší zákazník, který přijde vrátit omylem koupené zboží. Medová hořčice (Danny McBride) po návratu do regálu ostatním potravinám s hrůzou vysvětlí, že bohové dělají jídlu strašné věci, načež pronese monolog o masturbaci a spáchá sebevraždu.
Tím se rozjede dvojité drama, spočívající v tom, že se Frank a Brenda snaží v hypermarketu odhalit pravdu, utéct vaginální sprše a vrátit se do svého regálu, zatímco ostatní párky a žemle (nemluvě o baby karotce a čedaru) čeká někde tam venku hrozný osud.
Buchty a klobásy
Buchty a klobásy | Columia Pictures
Buchty a klobásy (což je symbolický název, žádných buchet se nedočkáte) jsou celovečerní CGI animovaný film pro dospělé. U nás má přístupnost "15" (což je ale jedno, protože přístupnost v našich kinech je pouze nevymahatelné doporučení), neboť je v něm hodně sprosťáren, brutality a dokonce i nějaký ten sex (i když je otázkou, zda je to "sex", když strčíte mluvící párek do mluvící žemle).
Ty sprosťárny hodně připomínají třeba Apokalypsu v Hollywoodu (2013), což jistě není náhoda, protože jde o počin stejných lidí. Tedy humor je často založen na tom, že je zcela dadaistický / huličský / pubescentní (a zjevně improvizovaný), nebo že je doprostřed slušné věty nečekaně vloženo sprosté slovo. Většinou to je vtipné a jen občas to začne být trochu nudné (Danny McBride zřejmě musí mít v každém filmu náhodný monolog o masturbaci).

Buchty a klobásy
Buchty a klobásy naštěstí ale nabízejí víc, než jen sprostý humor. Podobně jako v případě Apokalypsy v Hollywoodu je to docela zajímavý příspěvek do debaty o ateismu / náboženství / fanatismu. Jednak kvůli tomu Příštímu světu (ve který každý regál věří jiným způsobem) a jednak kvůli arabskému lavaši a židovskému bagelu (Edward Norton imitující Woodyho Allena), kteří doprovázejí Franka a Brendu při jejich pouti, a nenávidějí se, protože nevědí, že jejich společným kamarádem je humus.
(Několik podzápletek jsem záměrně vynechal, film je opravdu nápaditý a nepředvídatelný.)
No a pak je tu další bonus ve formě vtipů, založených na tom, že hlavní hrdinové jsou jídlo (a občas jiné produkty, prodávané v supermarketech). Například: Kdyby sekaná zpívala, bylo by to docela vtipné. Když má sekaná velký nos a zpívá tohle, je to ještě výrazně vtipnější. Podobných vtipů je ve filmu spousta, což vedlo k tomu, že překlad musel občas být velmi, velmi kreativní, aby vtip nějak přibližně fungoval i v češtině. Třeba když krupice mluví jako černoch, pro Američana je to vtipné. Pro většinu Čechů pravděpodobně ne. Nebo:
recenze-buchty-a-klobasy-animovany-film-pro-dospele
Film je titulkovaný, což znamená, že pokud nestíháte kulometnou mluvu, musíte číst velmi stručné titulky a divit se, že se v nich občas česky píše něco totálně jiného, než postavy anglicky říkají - to proto, aby o dvě věty později fungovala nějaká pointa. Buchty a klobásy by byly ideální film pro kvalitní dabing. Ale tak kvalitní, že by u nás pravděpodobně vzniknout nemohl. Každopádně, pro plné vychutnání je vhodné naučit se špičkově anglicky a vidět film několikrát. :)
Buchty a klobásy
Buchty a klobásy mi hodně připomněly celovečerní South Park nebo Diktátora (2012). Mají většinou kulometné tempo a vtipy přilétají tak rychle a v tolika variantách, že ani moc nevadí, když nějaký z nich nefunguje, nebo je méně nápaditý. Ale spousta z nich funguje a nápaditá je. Velmi.
U filmu tohoto typu nemá moc smysl hodnotit kvalitu animace a renderingu, ale je plně dostačující a mimika postav je až překvapivě vydařená, pokud vezmeme v úvahu, jak laciný tento film byl.
Buchty a klobásy těží jednak z toho, že vůbec nejsou špatné, a jednak z toho, že "něco takového tady ještě nebylo", což s sebou nese nezanedbatelný "wow faktor". Pokud film bude dostatečně úspěšný, hodně se těším na jeho pokračování, pokud bude o tom, co je na konci naznačeno.
Hodnocení: 90%
P.S: Distributor tvrdí, že jde o "první počítačem animovaný mládeži nepřístupný film", což není pravda, a to dokonce ani v rámci ČR, protože South Park: Peklo na Zemi (1999) byl také animovaný počítačem.

P.P.S: Hrozně, hrozně bych chtěl vidět, jak na tenhle film omylem chodí nic netušící rodiče s maličkými dětmi.