Retro recenze: Teorie všeho přibližuje vědce Hawkinga v jiném světle

Teorie všeho | CinemArt
Film byl natočen podle manželčiny autobiografické knihy, což vysvětluje, proč je téměř výhradně o jejich milostném a manželském vztahu a všechno ostatní (například nějaká věda a detaily o chorobě) je v něm jen okrajově. Kdybyste netušili, kdo to ten Hawking je, asi by vám většinu filmu unikalo, proč je tak slavný a proč se kolem něj děje to, co se děje.
Eddie Redmayne
Z filmu Teorie všeho.
Je bez debaty, že šlo o životní hereckou příležitost a Redmayne se jí zmocnil s maximálním nasazením. Nejen, že je Hawkingovi hodně podobný, ale má pečlivě nastudované i jeho (ne)pohyby v různých stádiích nemoci. Naopak Felicity Jonesová se drží tradičního hollywoodského trendu a je výrazně fešáčtější, než skutečná Jane Hawkingová.
Film příliš neodpovídá skutečnosti ani knize, podle které vznikl. V knize je Hawking líčen místy jako docela hajzl. Ve filmu se všichni pořád mají rádi, jen občas trochu posmutní nebo si popláčou a pak se vznešeně džentlmensky rozejdou / sejdou s jiným. A znovu opakuji, pokud vás zajímá, jak Hawking přišel na své objevy a "Stručnou historii času", tohle není film, kde se to dozvíte. A když mluví přes svůj hlasový syntezátor, je to "umělecky upraveno", takže mluví víceméně v reálném čase, i když je nám předtím vysvětlováno, jak zdlouhavě musí vybírat písmeno po písmenu...

Teorie všeho
Z filmu jsem měl podobně smíšené pocity jako z nedávného Nezlomného (2014). Je profesionálně natočen, není v něm nic, co bych označil za vyloženě nevydařené, ale je to jen série typicky hollywoodských zvratů, které se typicky hollywoodsky pohádkově vyřeší. Některé dojemné okamžiky správně fungují, ale uvědomil jsem si, že by stejně dobře fungovaly i kdyby jim nepředcházela hodina filmu. Fungují totiž, protože známe skutečného Hawkinga a jeho přibližný osud. Ne proto, že by nám jeho osud byl výstižně přiblížen tímto filmem.
O dost radši bych se podíval na kvalitní dokument o Hawkingovi.
Hodnocení: 60%